Opplever du problemer med innlogging eller mistenker at Microsoft-kontoen din er hacket? Her får du en guide på hvordan gå frem dersom Microsoft-kontoen din har blitt hacket av uvedkommende og hvordan sikre kontoen din med ekstra sikkerhetstiltak.
Dersom Microsoft-kontoen din blir tatt over av en hacker, er det tre ting som bør gjøres: Hackeren eller personen(e) som bruker kontoen din må utestenges fra den, du må få tilbake tilgang selv dersom du har mistet den, og du må sørge for at det samme ikke kan skje igjen.
Dersom du fortsatt kan logge inn på Microsoft-kontoen
Det første du bør gjøre, er å endre passordet ditt. Det kan du gjøre fra innstillingene inne på profilen din. Her får du hjelp til å lage et sterkt passord.
Du burde også aktivere totrinnspålogging. Her kan du finne ut hvordan du aktiverer det for Microsoft.
Her finner du mer informasjon om 2-trinns pålogging.
Etter du har endret passord og satt opp totrinnspålogging, kan det være lurt å teste at alt fungerer ved å logge inn på nytt, og deretter logge ut alle enheter. Dette er for å sikre at kontoen din ikke er innlogget noen andre steder enn du selv ønsker.
- Logg på Microsoft-kontoen din, og trykk på profilbildet ditt øverst i høyre hjørne.
- Scroll ned til du finner et felt som heter Sikkerhet og trykk for å utvide feltet.
- Da vil du se flere alternativer for å sikre kontoen din bedre. Ønsker du å se påloggingsaktivitet, ligger dette også som en mulighet her, men for å logge ut av alle enheter må du trykke deg inn på Ekstra sikkerhetsalternativer.
- Under Logg av overalt finner du en lenke, trykk på denne så vil du logges ut av alle enheter innen 24 timer.
Dersom du ikke får logget deg inn
- Trykk på Får du ikke tilgang til kontoen din? under pålogginsgsfeltet.
- Har du tilgang til epostadressen din kan du be om å bli tilsendt en kode du kan logge inn med. (Etter det kan du gå inn på innstillinger og endre passord og sette opp totrinnspålogging – se over.)
- Har du ikke tilgang til epostadressen din, velg Vis flere kontrollmetoder. Da vil du få muligheten til å bruke telefonnummer tilknyttet kontoen for å motta en kode du kan logge inn med.
- Har du ikke tilgang til dette heller, velg alternativet Jeg har ikke noe av disse.
- Du vil få opp et skjema hvor de ber om en alternativ epostaddresse de kan kontake deg på. Følg instruksene som vises på skjermen og fyll ut skjema.
Et annet alternativ er å forsøke å komme i direkte kontakt med Microsoft support ved å gå inn på dette skjemaet her.
Der vil du få enda litt flere råd, men også muligheten til å komme i kontakt med supprot ved å trykke Få hjelp.
Lenger ned på siden har man også muligheten til å søke opp kontoen sin og få videre veiledning derfra.